För tredje gången hoppar jag nu på denna utmaning.

Här kommer jag att lägga ut mina bilder till utmaningen "365 foton 2014".
Det är förutbestämda teman som ska följas och i rubriken till varje inlägg skriver jag vilket tema jag valt.

Kommentera gärna mina bilder!

söndag 16 februari 2014

121 Instruktion (41/365)

Då flera undrat hur jag gjorde bilden med hjärtan så 
tänker jag nu lämna en instruktion så ni kan prova själva.
Det är lätt.

Jag använde:
  • en bit papper 
  • en sax
  • tape
  • ett Macro-objektiv
  • en lampa med många ljuspunkter 
  • avstängd blixt på kameran



Klipp ett litet hjärta i pappret och fäst det på objektivet med några små tejpbitar
Det går att forma pappret efter objektivet genom att klippa det runt, 
men det ska täcka hela öppningen.


Hitta något med många ljuspunkter, jag valde en lampa som är ett träd.
När du ändrar skärpan manuellt med ser du hjärtan och kan välja hur skarpa du vill ha.


Jag testade mot julgranen i julas 
och mot en ljusslinga, men då hade jag klippt en stjärna

Det är bara att låta fantasin flöda. 
Klipp olika figurer och testa.
Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Bra instruktion Kerstin! Jag försökte förra året, men det funkade inte riktigt, kanske att det inte slöt riktigt tätt runt objektivet? Du lyckades ju suveränt! Skall försöka igen :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Ja det där har jag sett på en del fotobloggar, men jag har ännu inte testat. Så fint det blir!

    SvaraRadera
  3. Nu undrar jag varför jag aldrig provat. Tack för instruktionen :) Får testa till helgen!

    SvaraRadera
  4. Så spännande det ser ut. Det där MÅSTE jag testa. Verkligen effektfull bilder. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. Läckra bilder och bra instruktion. Trevligt att göra en på riktigt till temat. Inspirerande.

    SvaraRadera
  6. Vilka häftiga effekter! Maskeringstejp kan man använda till mycket.

    SvaraRadera